Ξέρω τι θέλωνα φορέσω!
top of page

Ξέρω τι θέλωνα φορέσω!


Έχοντας μεγαλώσει μία κόρη που είχε από νωρίς, πολύ νωρίς ισχυρή άποψη για το τι θα φορέσει και τι όχι, μπορώ να κατανοήσω κάθε μητέρα που παραπονιέται για αυτό το θέμα. Κι αυτή την στιγμή που γράφω κάνω φλάς μπακ σε κάτι πρωινά απίστευτης απελπισίας, με τον- μεγαλύτερο και αδιάφορο –γιο μου να ωρύεται έτοιμος στην πόρτα επειδή θα χτυπήσει το κουδούνι και την μικρή να βάζει και να βγάζει το καλσόν-γιατί στο προνήπιο δεχόταν μόνο καλσόν , φούστες και φορέματα… Φυσικά, όπως ισχύει για το κάθε πρόβλημα υπάρχουν και λύσεις!


ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΔΙΝΟΥΝ ΤΟΣΟ ΣΗΜΑΣΙΑ ΣΤΑ ΡΟΥΧΑ ΤΟΥΣ;

Γύρω στα δύο του χρόνια το νήπιο αρχίζει να προσπαθεί να διαφοροποιηθεί απ’ τους γονείς, να πει «όχι» στις επιλογές της μαμάς, κάτι που μεταφράζεται σε «είμαι ξεχωριστός/ή, έχω δική μου άποψη». Ξεκινάμε λοιπόν με την σκέψη ότι είναι απόλυτα υγείες αυτό που συμβαίνει. Επιπλέον, ανάλογα με την ηλικία του παιδιού , η απάντηση στην παραπάνω ερώτηση μπορεί να είναι διαφορετική.


Στα μικρά παιδία η επιλογή των ρούχων και η άποψή τους γιατί θα φορέσουν και τι όχι λειτουργεί ως μια κίνηση ανεξαρτητοποίησης από την μητέρα τους, ως ένας τρόπος να δηλώσουν το «εγώ» τους, τη δυνατότητα τους να έχουν άποψη και γνώμη. Ακόμη , όμως γύρω στα δύο με τρία του χρόνια , μπορείτε με διαφόρους τρόπους και με καλοπιάσματα, αποσπώντας του την προσοχή , να ξεπεράσετε το σκόπελο του «ντύνομαι μόνος μου». Μεγαλώνοντας λίγο ακόμα, όταν το νήπιο αρχίζει να συνχρωτίζεται με συνομήλικα παιδία, αρχίζουν να μπαίνουν στο παιχνίδι και άλλοι παράγοντες:

  • Κάποιο χρώμα που γίνεται το αγαπημένο του παιδιού

  • Τα ρούχα (το είδος, το χρώμα, οι ήρωες που έχουν επάνω) μιας συμμαθήτριας ή ενός συμμαθητή.

  • Γεγονότα που δεν φτάνουν πότε στ’ αυτιά μας (π.χ. κάποιος μπορεί να κορόιδεψε τον γιο μας για την ζακέτα του και να μην δέχεται να φορέσει ξανά ζακέτα).

ΟΙ ΙΔΙΟΤΡΟΠΟΙΕΣ ΘΕΛΟΥΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ

  • Καταρχήν μπορείτε να αποφασίσετε ποίες ιδιοτροπίες επιτρέπονται και σε ποιες πρέπει να επιβάλλεται την δική σας άποψη. Μπορείτε, για παράδειγμα , να αντέξετε να φοράει κάθε μέρα το ίδιο παντελόνι κάθε μέρα ο γιόκα σας – κι αν τις μέρες που παραείναι γκρινιάζει και σας δυσκολεύει την ζωή ίσως θα μπορούσατε να πάρετε ένα δεύτερο ίδιο- ή να υποκύψετε στη επιθύμια της κορούλα σας να αγοράσετε μόνο ροζ ρούχα και αξεσουάρ. Δεν θα του επιτρέψετε όμως να βγαίνει χωρίς μπουφάν το χειμώνα- μπορεί ωστόσο να αποφασίσει από το βράδυ εάν προτιμά να φορέσει το μπουφάν ή το παλτό του.

  • Αν ,πάλι, δίνεται μάχη να μην φοράει τα καλοκαιρινά ρούχα μέσα στον χειμώνα ή κάποια ρούχα που έχετε για συγκεκριμένες εξόδους , άπλα απομακρύνετε τα σταδιακά από την ντουλάπα του ώστε να τα βλέπει και να μπαίνει σε πειρασμό.

  • Όσο κι αν μερικές φορές είναι εξαντλητικό για εσάς, έχει σημασία να δίνετε στο παιδί την ευκαιρία να γίνει υπεύθυνο για τον εαυτό του. Μειώστε τα προβλήματα αφήνοντας στα ράφια ή τα συρτάρια τα οποία φτάνει μόνο τα ρούχα του που είναι κατάλληλα για το σχολείο, π.χ. φόρμες παντελόνια ή φούστες με λάστιχο.

  • Μια λύση για τα που δυσκολεύονται τα παιδία το πρωί να αποφασίσουν τι θα φορέσουν, με αποτέλεσμα να δημιουργείται εκνευρισμός, είναι να διαλέξετε από το βράδυ τα ρούχα της επόμενης. Μπορείτε μάλιστα να παρακολουθήσετε μαζί το δελτίο καιρού , να συζήσετε εάν θα κάνει κρύο ,αν θα βρέξει ή αν θα έχει ήλιο και να αναζητήσετε τα κατάλληλα ρούχα, τα οποία θα τα τακτοποιήσετε ωραία-ωραία στην καρέκλα του για να τα φορέσει το πρωί.

  • Όταν έχετε πάει σε κάποια γιορτή ,ή πάρτι ή να βγείτε οικογενειακά βόλτα μπορείτε να ετοιμάσετε δυο- η τρία σύνολα και να δώσετε στο παιδί αυτό που προτιμά.

Κι αν δεν έχει άποψη για τα ρούχα του;

Κανένας από εμάς τους ενήλικους δεν είναι ίδιος με τον διπλανό του. Γιατί να είναι τα παιδιά μας; Ακόμη και μέσα στην οικογένεια το ένα παιδί μπορεί να φοράει αδιαμαρτύρητα τα ρούχα που του αγοράζει η μαμά και το άλλο να περνά ώρες μπροστά στον καθρέφτη δοκιμάζοντας σύνολα, παπούτσια και χτενίσματα. Μπορεί το παιδί που δεν ενδιαφέρεται για τα ρούχα του να συνεχίσει να είναι έτσι και στην ενήλικη ζωή του(φοράω ένα τζίν, ένα μπλουζάκι και έξω από το σπίτι) ή κάποια στιγμή να σας εκπλήξει με την κοκκεταρία και τις απαιτήσεις του!


Μια ταλαιπωρία που δεν θα σας βγει σε κάλο

Τα νήπια που προσπαθούν να ντυθούν μόνα τους αυτονομούνται πιο γρήγορα και σε άλλους τομείς, π.χ. την τουαλέτα το φαγητό ή το μπάνιο τους. Διευκολύνετε το παιδί σας να μάθει να ντύνεται αγοράζοντας ρούχα που ανεβοκατεβαίνουν εύκολα, π.χ. με λάστιχο στην μέση εύκολα και χωρίς ατυχήματα. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό εάν το νήπιο εκπαιδεύεται για την τουαλέτα ή όταν ξεκινά μ ο παιδικός σταθμός, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιήσει την τουαλέτα εύκολα και χωρίς ατυχήματα. Επίσης προσπαθήστε να μην εκνευρίζεστε και παρεμβαίνετε όταν θέλει απελπιστικά πού ώρα να ντυθεί. Είναι καλύτερο να το ξυπνάτε δέκα λεπτά νωρίτερα και να το ενθαρρύνετε να συνεχίσει να προσπαθεί. Σκεφτείτε ότι με αυτή την προσπάθεια το παιδί θέτει σε λειτουργία και εξασκεί ικανότητες: την αντίληψη του χώρου, μαθαίνει το πάνω και το κάτω, την και την ανάποδη πλευρά των ρούχων, να συντονίζει τις κινήσεις του ώστε να περάσει ένα ρούχο στα χέρια ή τα πόδια…

bottom of page