top of page

Έλα να παίξουμε μουσική!


Από μωρά ψελλίζουν τραγουδάκια, χορεύουν με τους ήχους από την τηλεόραση ή ακούγοντας ραδιόφωνο. Ας ενισχύσουμε το φυσικό «δεσμό» των παιδιών με τη μουσική, αφού εκτός από είδος εκπαίδευσης αποτελεί και μια ξεχωριστή συναισθηματική εκτόνωση!

Tα παιδιά από μωρά αγαπούν τη μουσική και της χαρίζουν όλη τους την προσοχή. Άλλωστε από τη στιγμή που θα κατακτήσουν την ικανότητα του λόγου, αρχίζουν να τραγουδούν. Επαναλαμβάνουν ρυθμικά τραγουδάκια, συλλαβές ή απλά μιλάνε κρατώντας το ρυθμό. Όλα αυτά ενισχύουν την άποψη ότι ο άνθρωπος έχει μια έμφυτη τάση για τη μουσική και το ρυθμό. Είναι όμως η μουσική ένα απλό παιχνίδι, μια προτίμηση που δείχνει το παιδί ή μπορεί να του προσφέρει επιπλέον ερεθίσματα και πηγές γνώσης;


Η δύναμη της μουσικής

Όπως μεγαλώνει το παιδί, τα μουσικά ακούσματα εξακολουθούν να είναι πολύ σημαντικά καθώς μ' αυτά διαμορφώνει, εν μέρει, το χαρακτήρα του. Γίνεται πιο ευαίσθητο και πιο ήρεμο, η αντίληψή του διευρύνεται και γίνεται πιο οξεία, μαθαίνει να ξεχωρίζει τους ήχους μεταξύ τους και να τους μετατρέπει σε κίνηση με το σώμα του. Επιπλέον, τα τραγούδια που λέμε μαζί με τα απλά παραγγέλματα και τις γνώριμες λέξεις, το φέρνουν σε επαφή με το σώμα του και το βοηθούν να καταλάβει έννοιες, όπως ο χώρος και τα μέλη του σώματός του. Έχουμε λοιπόν πολλούς λόγους να επιδιώκουμε την επαφή του παιδιού μας με τη μουσική.


«Μήπως είναι μουσικό ταλέντο;»

Σχεδόν όλα τα παιδιά αγαπούν τη μουσική, αν και στις μικρές ηλικίες και μέχρι περίπου τα έξι τους χρόνια είναι σπάνιο να διαφανεί η ύπαρξη ή όχι μουσικού ταλέντου. Συνήθως το ταλέντο ξεχωρίζει όταν το παιδί ξεκινήσει ένα μουσικό όργανο, μετά τα έξι του χρόνια. Τότε η δασκάλα θα μπορέσει να διακρίνει αν υπάρχει και να βοηθήσει το παιδί με διάφορους τρόπους να το αναπτύξει. Τα παιδιά που έχουν έφεση στη μουσική μπορούν να προχωρήσουν, μαθαίνοντας νότες και μουσικές έννοιες, αφήνοντας πίσω τη μορφή της που θυμίζει περισσότερο παιχνίδι και μπαίνοντας στο πραγματικό της νόημα και με πιο ειδικά μαθήματα. Ωστόσο, από τεσσάρων χρονών το παιδί μπορεί να έρθει για πρώτη φορά σε επαφή με τη μουσική είτε στο ωδείο, είτε με κάποιο ειδικό πρόγραμμα για παιδιά αυτής της ηλικίας, είτε στο σπίτι. Σε αυτή την ηλικία και μέχρι τα έξι τους χρόνια τα παιδιά έρχονται σε επαφή κυρίως με το μεταλλόφωνο ή/και το ξυλόφωνο. Μετά τα έξι μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα στο πιάνο, το αρμόνιο ή κάποιο κρουστό όργανο. Όργανα με χορδές ή τα πνευστά είναι προτιμότερα για τα παιδιά μετά το οχτώ τους χρόνια.


Η επιλογή του Μουσικού Σχολείου

Αν πραγματικά νιώθουμε ότι το παιδί μας αγαπά κάποιο όργανο και έχει «κλίση», καλό είναι να του δώσουμε την ευκαιρία να ξετυλίξει το ταλέντο του και να εκφράζεται μέσα από τη μουσική. Για τα μεγαλύτερα παιδιά, που πηγαίνουν στο γυμνάσιο ή στο λύκειο, και έχουν ταλέντο στη μουσική υπάρχουν τα Μουσικά Σχολεία, στα οποία μπορούμε να τα γράψουμε για να συνεχίσουν τη φοίτησή τους, μετά το δημοτικό, με έμφαση στην εκμάθηση της μουσικής. Στην Αττική υπάρχουν αυτή τη στιγμή 4 Μουσικά Σχολεία (στο Ίλιον, την Παλλήνη, τον Πειραιά και τον Άλιμο) και άλλα 29 στην υπόλοιπη Ελλάδα. Για πληροφορίες σχετικά με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την εγγραφή του μαθητή σ' αυτά, θα πρέπει να επικοινωνήσετε με το Υπουργείο Παιδείας. Οι γονείς των μαθητών που επιθυμούν να συμμετάσχουν στη διαδικασία επιλογής, οφείλουν να υποβάλλουν αίτηση στο Μουσικό Σχολείο της περιοχής τους κατά το χρονικό διάστημα από 10 μέχρι 25 Μαΐου κάθε έτους. Θέματα στα οποία αξιολογούνται οι υποψήφιοι μαθητές για την εγγραφή τους στην Α΄ τάξη Γυμνασίου του μουσικού Σχολείου είναι: Ρυθμός, Ακουστική ικανότητα, Φωνητική ικανότητα, Διάκριση ηχοχρωμάτων και προαιρετικά ένα Μουσικό Όργανο (ευρωπαϊκό ή παραδοσιακό), σε επίπεδο αντίστοιχο τουλάχιστον της Κατωτέρας Σχολής.

Comments


bottom of page